Festiwal PO RZECE. TABOR NAD WARTĄ to okazja wyjątkowego spotkania z wciąż żywymi tradycjami Ziemi Sieradzkiej i Łęczyckiej – muzyką, śpiewem i tańcem. W tym roku po raz drugi popłyniemy muzycznym nurtem rzeki Warty, w miejscowości Księże Młyny, nieopodal Jeziorska.
Wydarzenie na facebooku: KLIKNIJ
28-31.08.2025 (czwartek 14:00 - niedziela 13:00)
koszt udziału w wydarzeniu*
1) 700 zł z noclegiem i wyżywieniem
noclegi: dom wczasowy, 2-4 osobowe pokoje z łazienkami (bez aneksów kuchennych, czajniki elektryczne i lodówki dostępne w holach)
wyżywienie: 3 x obiad, 3 x kolacja, 3 x śniadanie (posiłki tradycyjne/wegetariańskie)
2) 300 zł bez noclegu i wyżywienia
udział w wybranych warsztatach: max. 18,5 godziny w jednym paśmie warsztatowym
udział w wydarzeniach towarzyszących (m.in. spotkania z muzykantami, potańcówki)
* z przyczyn organizacyjnych nie ma możliwości bezpośredniego zwrotu kosztów uczestnictwa w wydarzeniu, ale umożliwiamy cesję kosztów na inną osobę (w razie takiej potrzeby prosimy o kontakt)
Jeśli masz specjalne potrzeby, np. dot. poruszania się po obiekcie, zakwaterowania na parterze, diety, prosimy o kontakt - spróbujemy pomóc.
Warsztaty są skierowane do osób dorosłych oraz młodzieży (mającej wcześniej kontakt z muzyka tradycyjną - gra na instrumentach tradycyjnych/śpiew, udział tylko pod opieką osoby dorosłej).
FORMULARZ ZGŁOSZENIOWY: KLIKNIJ
Potańcówki: czwartek, piątek i sobota od 21:00
Na zabawy taneczne wstęp wolny - zapraszamy!
Chcesz przyjechać tylko na potańcówkę i zostać do białego rana? Zapytaj o dostępność miejsc noclegowych bezpośrednio w ośrodku: http://www.vantur24.pl/


IDEA: Wydarzenie jest wzorowane na letnich taborach węgierskich domów tańca, upowszechnionych w Polsce przez Stowarzyszenie Dom Tańca. Uczestnicy taborów przez kilka dni uczą się tańca, śpiewu i gry na instrumentach tradycyjnych od zaproszonych tancerzy, śpiewaczek i muzykantów wiejskich, przy wsparciu doświadczonych praktyków. Cechą różniącą tabor od typowych festiwali jest brak konwencjonalnego podziału na artystów i publiczność. Ideą przewodnią wydarzenia jest bowiem współuczestnictwo, oparte m.in. na przekazie międzypokoleniowym, a sam tabor odbywa się na terenach umożliwiających spotkanie z tradycjami muzycznymi możliwie najbliżej ich głównego nurtu.
REGION: Ziemia łęczycko-sieradzka zajmuje obszar pomiędzy Wielkopolską, a Małopolską i Kujawami, w dorzeczu górnej i środkowej Warty, na lewym górnym i środkowym brzegu Pilicy oraz w górnym dorzeczu Bzury. Unikalna gwara, rękodzieło, stroje i muzyka tradycyjna to do dziś rozpoznawalne cechy tych regionów. W tamtejsze nuty zanurzymy się w trakcie tegorocznych spotkań warsztatowych, ale i wieczornych potańcówek. Do udziału w nich zapraszamy wszystkich zainteresowanych żywymi tradycjami muzycznymi tych nadwarciańskich regionów.
W sieradzkich kapelach najważniejszą rolę pełni skrzypek, który jest również skarbnicą repertuaru. Towarzyszą mu instrumenty pełniące funkcję rytmiczną: basy, bęben ze stalką lub bębenek obręczowy, zwany tutaj ciachotkiem. W Łęczyckiem dość szybko rozpowszechniły się harmonie trzyrzędowe, którym towarzyszyły skrzypce i bęben ze stalką (baraban), ale także klarnet lub kornet. W sieradzkim repertuarze tanecznym znajdziemy owijoki, chodzone, a w repertuarze łęczyckim - kujony, kujawiaki; w obu regionach obery i polki, choć w Łęczyckiem zdecydowanie króluje trójmiarowe tempo i wyraźnie słychać wpływ sąsiadujących z nim Kujaw. Melodie często pochodzą od śpiewu, a popularną formą śpiewaczą jest przyśpiewka. Tradycyjny śpiew możemy usłyszeć na żywo sporadycznie u żyjących dziś jeszcze śpiewaczek starszego pokolenia lub u ich nielicznych kontynuatorek.
W sieradzkich kapelach najważniejszą rolę pełni skrzypek, który jest również skarbnicą repertuaru. Towarzyszą mu instrumenty pełniące funkcję rytmiczną: basy, bęben ze stalką lub bębenek obręczowy, zwany tutaj ciachotkiem. W Łęczyckiem dość szybko rozpowszechniły się harmonie trzyrzędowe, którym towarzyszyły skrzypce i bęben ze stalką (baraban), ale także klarnet lub kornet. W sieradzkim repertuarze tanecznym znajdziemy owijoki, chodzone, a w repertuarze łęczyckim - kujony, kujawiaki; w obu regionach obery i polki, choć w Łęczyckiem zdecydowanie króluje trójmiarowe tempo i wyraźnie słychać wpływ sąsiadujących z nim Kujaw. Melodie często pochodzą od śpiewu, a popularną formą śpiewaczą jest przyśpiewka. Tradycyjny śpiew możemy usłyszeć na żywo sporadycznie u żyjących dziś jeszcze śpiewaczek starszego pokolenia lub u ich nielicznych kontynuatorek.


WARSZTATY:
Śpiew sieradzki dla kobiet już śpiewających (3 x 2 godziny)
Podczas warsztatów będziemy uczyć się pieśni z regionu sieradzkiego, pochodzących z przekazu bezpośredniego, od tamtejszych śpiewaczek, ale także z archiwów. Każdy dzień warsztatowy rozpoczniemy od ćwiczeń wspierających naturalną emisję głosu. Zapoznamy się z techniką wokalną śpiewu naturalnego (tradycyjnego), odkryjemy własne brzmienie i tembr głosu. Warsztat jest dedykowany osobom już śpiewającym, chcącym pogłębić wiedzę i umiejętności śpiewacze oraz poszerzyć znajomość tradycyjnego repertuaru o pieśni sieradzkie. Postaramy się znaleźć przyjemność ze śpiewania własnego oraz śpiewu w grupie, zminimalizować wysiłek śpiewaczy i polubić swój głos.
Prowadząca: JOANNA SZAFLIK (Poznań/Burzenin)
Członkini Stowarzyszenia „Dom Tańca Poznań”, psycholożka (UAM), etnomuzykolożka (IM UW), stypendystka ministra MKiDN 2020 r. Od 2004 r. śpiewa pieśni tradycyjne, ucząc się od mistrzów starego i młodego pokolenia. Od 2012 r. zajmuje się głównie muzyką kaliską, sieradzką oraz biskupiańską, prowadząc badania terenowe i studiując nagrania archiwalne. Od 2013 r. była członkinią kapeli Przodki (śpiew i gra na basach). Jest psychologiem, terapeutką lowenowską, coachem i trenerką grup, co stanowi podstawę jej umiejętności w pracy z ludźmi. Uczy śpiewu tradycyjnego oraz prowadzi warsztaty edukacyjne. Współtwórczyni projektów muzycznych Lunaria i Trancexpress.
Śpiew łęczycki dla kobiet już śpiewających (3 x 2 godziny)
Podczas warsztatów będziemy pracować bazując przede wszystkim na nagraniach archiwalnych oraz na zapisach dokonanych przez prowadzącą podczas badań terenowych. Na warsztat weźmiemy repertuar z okolic Łęczycy, Ozorkowa i Piątku. Uważne słuchanie i analiza nagrań pomoże wychwycić elementy składające się na styl śpiewaka czy charakter pieśni. Pracować będziemy też nad emisją, wydobywaniem dźwięku, współbrzmieniem w grupie. Zgłębimy typowe dla łęczyckiego tempo rubato oraz warianty przyśpiewkowe.
Prowadząca: JOANNA GANCARCZYK (Ozorków)
Prowadząca: JOANNA GANCARCZYK (Ozorków)
Śpiewaczka, artystka plastyk, muzykantka, uczennica wiejskich muzykantów i śpiewaczek, nauczycielka śpiewu tradycyjnego. Od kilkunastu lat zbiera oraz wykonuje muzykę tradycyjną głównie Polski centralnej z okolic Łodzi. Mieszka w regionie łęczyckim, gdzie bada i dokumentuje lokalne tradycje muzyczne (przede wszystkim śpiew tradycyjny) oraz organizuje warsztaty w relacji mistrz – uczeń, działa na rzecz aktywizacji społeczności lokalnej. Stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (w 2017 i 2021 r.) Na co dzień występuje w zespołach: Z lasu (śpiew), Kust (śpiew), Kożuch (basy, śpiew).


Śpiew łęczycko-sieradzki dla osób początkujących (3 x 2 godziny)
Warsztaty obejmą ćwiczenia oddechowe, pracę z emisją głosu, intonacją i energetyką pieśni, naukę słuchania i współbrzmienia w śpiewie, a także poszerzenie wiedzy o kontekście kulturowym wykonywanych pieśni. Na warsztat weźmiemy pieśni z regionów łęczyckiego i sieradzkiego, z którymi zapoznamy się dzięki nagraniom archiwalnym oraz zapisom dokonanym przez prowadzącą w trakcie badań terenowych.
Prowadząca: JOANNA SKOWROŃSKA (Wrocław/Ozorków)
Etnolożka, śpiewaczka specjalizująca się w badaniu i wykonawstwie tradycyjnej muzyki z terenów Polski (Łęczyckie, Dolny Śląsk), Ukrainy (Polesie). Badania terenowe kształtują jej dynamiczne role – od prowadzenia kompleksowych nagrań terenowych po działalność warsztatową, koncertową (Kust, Donja Jeka, Z Lasu), wydawniczą, publicystyczną. Członkini Fundacji Muzyka Zakorzeniona i Ważka oraz autorka archiwów internetowych polskiej muzyki tradycyjnej.
Śpiew sieradzko-łęczycki dla mężczyzn (3 x 2 godziny)
Podczas warsztatów będzie pracować przede wszystkim na podstawie nagrań archiwalnych. Poprzez słuchanie i naśladowanie postaramy się znaleźć jakość brzmienia. Skupimy się na prozodii, czyli tym, co dotyczy wysokości głosu, głośności, rytmu, akcentu, intonacji, emocjonalności. Wspólny wysiłek i dbanie o jakość stworzą wypowiedź w postaci pieśni. To, co przeszłe, zaklęte w kapsule czasu taśmy archiwalnej, dzięki naszej energii stanie się na nowo żywą opowieścią.
Prowadzący: ROBERT BURDALSKI (Olsztyn)
Posiada 20-letnie doświadczenie w badaniach terenowych, dokumentacji i praktykowaniu tradycji śpiewu męskiego (pieśni obrzędowe, pieśni wiosenne, pogrzebowe) oraz tradycyjnej muzyki instrumentalnej. Uczeń domu Jana Gacy. Współtworzył grupę Podróżniczy Kolektyw Skrzypcowy, Kapelę Braci Zawiejoków. Od 10 lat przyjaciel i współpracownik Kompanii Męskiej z Kalinówki Kościelnej. Konstruktor i budowniczy gwiazd kolędniczych. Współpracował w obszarze edukacyjnym z Rodzinnym Ogniskiem Tradycji Muzycznych w Olsztynie .Prowadzi Inicjatywę INTROIT, której celem jest przywrócenie tradycyjnego śpiewu religijnego i śpiewanych nabożeństw pozaliturgicznych do praktyki. Wspólnie ze swoją muzykującą rodziną tworzy Rodzinną Orkiestrę Rodziny Burdalskich (laureaci w kategorii kapela ludowa „Jawor – u źródeł kultury” 2023). Stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego na rok 2025 w zakresie twórczości ludowej.


Orkiestra Nadrzeczna (3 x 2 godziny)
Członkowie Orkiestry Nadrzecznej nauczą się ogrywania potańcówki w sieradzkim stylu - szybkim, z wyrazistymi akcentami i oszczędnym zdobieniem. Na warsztat wezmą owijoki, polki, walczyki i inne melodie sieradzkie w wariantach po skrzypku Tadeuszu Rosiaku. Do udziału w warsztatach zapraszamy osoby grające na harmoniach, akordeonach, instrumentach dętych blaszanych i drewnianych, instrumentach szarpanych, dudach i wszystkim, co wydaje jakiekolwiek dźwięki.
Prowadzący: BARTOSZ PULIŃSKI (Rogów)
Od kilkunastu lat gra na harmonii trzyrzędowej. Jest uczniem ostatnich harmonistów regionu łowickiego, łęczyckiego i rawskiego (Czesława Kocemby, Sławomira Czekalskiego oraz Wiesława Rochali). Od roku 2012 współtworzy kapelę DiaBuBu, będącą laureatem Baszty na XLVIII OFKiŚL oraz I-go miejsca i nagrody publiczności konkursu Stara Tradycja (2014 r.). Grał na dziesiątkach zabaw tanecznych, festynach wiejskich i weselach.
Warsztaty skrzypcowe dla początkujących (3 x 2 godziny)
Warsztaty skierowane są do wszystkich osób, które chcą spróbować swoich sił w muzykanckim fachu i zmierzyć się z sieradzkimi melodiami tanecznymi. Będziemy zaczynać od podstaw: rozwikłamy zagadki typowego dla regionu rytmu i osadzenia w nim melodii, dowiemy się, co jest charakterystycznego w grze skrzypcowej sieradzkich muzykantów oraz spróbujemy zrozumieć, na jakich podstawowych zasadach opiera się ta z pozoru nieokrzesana muzyka. Będziemy bazować m.in. na melodiach od Tadeusza Kraty i Józefa Tomczyka, a także melodiach od śpiewu. Ważne: Aby uczestniczyć w warsztatach, potrzebna jest podstawowa umiejętność techniki gry na skrzypcach (chociażby umiejętność trzymania smyczka) oraz posiadanie swojego instrumentu. Będziemy uczyć się ze słuchu, bez zapisu nutowego.
Prowadząca: DOMINIKA OCZEPA (Witkowo)
Skrzypaczka, od ponad dziesięciu lat zgłębia tajniki polskiej muzyki tradycyjnej. Naukę rozpoczęła u boku Jana Kmity – jednego z ostatnich żyjących skrzypków pamiętających dawne melodie taneczne i obrzędowe. Podczas spotkań z muzykantami, oprócz pogłębiania warsztatu skrzypcowego, wysłuchuje opowieści o minionym świecie, o muzykantach, weselach, obrzędach. Ostatnimi czasy zgłębia muzykę rodzinnej Wielkopolski. Członkini kapeli Przodki, Trancexpress, Kapela Towarzyska, Lunaria. W projekcie Kukaj Kukawko umuzykalnia dzieci w oparciu o autorskie melodie zakorzenione w polskiej tradycji. Z Teatrem Mozaika realizuje spektakle i koncerty dla dzieci, bazujące na kulturze tradycyjnej Polski.


Warsztaty skrzypcowe dla zaawansowanych (3 x 2 godziny)
Region sieradzki stylistycznie – podobnie jak na mapie – leży pomiędzy Wielkopolską a Mazowszem. Można tu znaleźć obok siebie wyrazisty, ostry rytm parzysty w polkach i pozawijaną melodię trójdzielną w owijokach. Na warsztatach przyjrzymy się im obu, a pracować będziemy z muzyką wyciągniętą z archiwów, jak i melodiami wciąż żywymi w repertuarze mistrzów, z którymi będziemy spotykać się przed wieczorną zabawą taneczną.
Prowadząca: MARIA STĘPIEŃ (Łódź)
W 2011 roku usłyszała mazurka po raz pierwszy i od tamtego momentu swoje życie zawodowe i artystyczne poświęciła muzyce tradycyjnej. Gra ją na skrzypcach, bębenku obręczowym, barabanie i basach oraz śpiewa. Szuka jej na badaniach terenowych i w archiwach. Trzon jej działalności stanowi wykonawstwo blisko tradycji i źródeł – granie do tańca. Ten nurt realizuje z takimi zespołami jak Kożuch, Dobrzeliniacy, czy Lunaria, który eksploruje feministyczne odcienie muzyki ludowej. Nie stroni też od eksperymentów i gra w zespole Radical Polish Ansambl, zdobywcy drugiego miejsca na konkursie Polskiego Radia Folkowy Fonogram Roku, 2019 r., oraz laureatów Folkkowego Fonogramu Roku 2024, a także z Vous i Zvanai. Współpracowała z takimi kompozytorami i muzykami jak: Bernhard Lang, Cezary Duchnowski, Marek Pospieszalski, Wacław Zimpel, Grzegorz Tarwid oraz Maniucha Bikont. Jest absolwentką Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi na kierunkach: skrzypce (2013r.) oraz muzykoterapia (2014r.).
Warsztat gry na barabanie (3 x 2 godziny)
Podejmiemy naukę najpopularniejszych układów rytmicznych przewijających się w twórczości regionalnych kapel z okolic Sieradza i Łęczycy. Warsztat dedykowany jest osobom płynnie wykonującym podstawowe rytmy trójmiarowe i dwumiarowe oraz posiadającym własny instrument. Na warsztatach w roli gościnnych “wykładowców” pojawią się także muzycy tradycyjni z zaproszonych na Tabor kapel wiejskich.
Prowadzący: MATEUSZ DOBROWOLSKI (Warszawa)
Muzykant-bębnista, dziennikarz, manager. Współtworzy polsko-białoruską grupę Hajda Banda / Гайда Банда. Wykładowca w Ognisku Muzyki Tradycyjnej “Duże Mazurki” Domu Kultury Praga w Warszawie, prowadzi warsztaty i praktyki z uczniami z Polski i zagranicy. Występował m.in. z Kapelą ze Wsi Warszawa, US Orchestra, R.U.T.A. i Kapelą Piotra Kaznowskiego. Jego bęben obręczowy można usłyszeć w filmie “Sami Swoi. Początek” i w elektronicznym projekcie Naphta. Więcej informacji: https://linktr.ee/dobro.drum


Warsztaty tańca dla już tańczących (2 x 1,15 godziny)
Na taneczny warsztat, doskonaląc dotychczasowe umiejętności, weźmiemy tradycyjną sieradzką polkę i owijaka, praktykując nie tylko w trakcie zajęć warsztatowych, ale i na codziennych, wieczornych potańcówkach.
Prowadzący: Grzegorz Ajdacki (Warszawa)
Z wykształcenia geograf, z zamiłowania tancerz, regionalista, krajoznawca i etnograf. Od wielu lat zajmuje się niekonwencjonalnym podejściem do przekazywania praktycznej wiedzy o kulturze. Propaguje tradycyjne tańce i zabawy regionalne wśród dzieci, młodzieży i dorosłych prowadząc w wielu miejscach zajęcia, imprezy i projekty taneczne. Jednocześnie pogłębia wiedzę podróżując po kraju i ucząc się od wiejskich tancerzy. Prezes Stowarzyszenia „Dom Tańca” w latach 2007-2016.
Roztańczenie - podstawy w parze i tańce układowe (2 x 1,15 godziny)
Na warsztatach wyjdziemy poza typowy schemat warsztatów tańców tradycyjnych. Zwrócimy uwagę na lepsze czucie własnego ciała, by móc z większą przyjemnością i skutecznością porozumiewać się z osobą, z którą tańczymy. Zgłębimy podstawy techniki tańca w parze i płynnego wirowania w polskich tańcach tradycyjnych. Poznamy także różne tradycyjne tańce układowe z różnych krańców Polski. Pojawią się układy w parach, a także mniej znane (a proste i przyjemne!) korowody, które spróbujemy przywrócić do życia.
Prowadząca: Natalia Klamann (Warszawa)
Czerpie z różnych styli tanecznych, pierwsze obroty taneczne czyniła już w łonie matki, od ponad 10 lat zgłębia szeroki świat europejskiego folku i polskich tańców tradycyjnych. Stypendystka MKiDN w obszarze animacji kultury, jej misją jest popularyzowanie prostych i zabawowych tańców układowych, które włączają do tańca każdą osobę, niezależnie od doświadczenia. Przez kilka lat organizowała jeden z największych festiwali balfolkowych w Polsce, Numinosum Festival, jest także matką współzałożycielką Chaty Numinosum - oddolnego centrum kultury, w którym odbywają się regularne wydarzenia folkowe. Prowadzi regularne warsztaty zarówno z tańców grupowych, jak i w parach, uczyła tańców także podczas zagranicznych festiwali i rezydencji tanecznych (Indie, Turcja, Hiszpania, Sycylia, Litwa, Czechy, Szwajcaria).
KOORDYNACJA MERYTORYCZNA:
Joanna Skowrońska / Piotr Baczewski / Maria Stępień
KOORDYNACJA ORGANIZACYJNA:
Piotr Baczewski / Ewelina Kurkowska
ORGANIZATORZY:
Łódzki Dom Kultury / fundacja Muzyka Zakorzeniona / Narodowy Instytut Kultury i Dziedzictwa Wsi
Kontakt:
Piotr Baczewski - 503 951 924
fundacja@muzykazakorzeniona.pl