Chłopi - wesele Boryny
Jak mogła brzmieć muzyka łowickiej wsi w czasach opisanych przez Władysława Reymonta w powieści “Chłopi” ? Wykorzystując naszą wiedzę, doświadczenie i nagrania archiwalne, postanowiliśmy odtworzyć fragmenty wesela Boryny i zilustrować reymontowską narrację. Czy przełożona na współczesny język, wierna dawnym brzmieniom muzyka może zainteresować dzisiejszych słuchaczy?

W nagraniu płyty udział wzięli:

Kapela Napięcie wykonuje muzykę regionu rawskiego i łowickiego oraz prowadzi warsztaty tańców tradycyjnych. Zespół inspiruje się ludowymi mistrzami tych regionów, między innymi Janem Lewandowskim, Franciszkiem Maradzieckim czy Andrzejem Leszczyńskim. Czerpiąc z ich wirtuozerii i swobody improwizacji przeprowadza słuchaczy i tancerzy przez całe spektrum polskich tańców - od rozmarzonych kujawiaków po ogniste mazurki. Poszukując nowych jakości brzmieniowych kapela sięga po historyczne instrumentarium z przełomu XVIII i XIX wieku.

Skład kapeli:
Łukasz Nizik - skrzypce
Patryk Petersson - klarnet historyczny (Rudolf Tutz - kopia na podstawie H. Grensera 1790)
Jakub Owczarek - basy
Maria Nizik - instrumenty perkusyjne, śpiew

Kapela Kożuch (dawniej Gęsty Kożuch Kurzu) istnieje od 2011 roku. O powstaniu kolektywu zdecydowała pasja do melodii z pogranicza dwóch regionów: łęczyckiego i łowickiego. To właśnie stamtąd wywodzą się muzyczni przewodnicy “Kożucha” – skrzypek, Tadeusz Kubiak oraz harmonista, Sławomir Czekalski. Ponadto w repertuarze zespołu można usłyszeć również melodie pochodzące z opoczyńskiego, sieradzkiego czy rawskiego.
“Kożuch” to zespół doceniany i nagradzany na najważniejszych krajowych festiwalach poświęconych muzyce tradycyjnej i folkowej. Już w 2012 roku zdobył główną nagrodę – Basztę (w kategorii folklor rekonstruowany) na 46. Festiwalu Kapel i Śpiewaków Ludowych w Kazimierzu. W 2016 otrzymał Grand Prix na Festiwalu Folkowym Polskiego Radia ”Nowa Tradycja”. W tym samym roku ukazała się debiutancka płyta zespołu, pod tytułem „Idzie burza”. Poza Polską ”Kożuch” koncertował też w Estonii i Czechach.
“Kożuch” tworzą:

Joanna Gancarczyk – basy, śpiew
Maria Stępień – skrzypce
Marcin Lorenc – skrzypce
Jakub Korona – baraban, śpiew

Joanna Skowrońska to etnolożka i śpiewaczka. Pochodzi z Ozorkowa. Od wielu lat prowadzi badania terenowe w Polsce, głównie w Łęczyckim i na Dolnym Śląsku. Badania nad pieśniami obejmują zarówno nagrania terenowe, kwerendy archiwalne i źródłowe, rejestrację, a także działalność wydawniczą, warsztatową i koncertową. Autorka Archiwum Łęczyckiego i Pieśni z zeszytów . Obecnie skupia się na nauce śpiewu od wiejskich śpiewaczek i śpiewaków oraz na dokumentacji ostatnich już depozytariuszy tradycji. Współpracuje z Fundacją Ważka, członkini Fundacji Muzyka Zakorzeniona. Stypendystka Ministra Kultury 2018, 2020.

Róża Martyna Grabowska to śpiewaczka i skrzypaczka, muzycznie związana z regionem rawskim oraz regionem łowickim. Uczyła się m.in. u harmonisty Czesława Kocemby oraz z archiwalnych nagrań skrzypków, takich jak Stanisław Skiba, Jan Makowski czy Stanisław Klejnas. Swój repertuar śpiewaczy zawdzięcza w szczególności zbiorom rodzinnym, jak również nagraniom z udziałem Walerii Czubak oraz Marianny Woźniak
realizacja nagrań: Mariusz Dziurawiec i Jakub Krukowski (studio Sound and Wave)
miks i mastering nagrań: Mariusz Dziurawiec (studio As One)

koordynacja merytoryczna projektu: Maria Stępień
koordynacja organizacyjna projektu: Piotr Baczewski

tekst: dr hab. Tomasz Nowak
redakcja i korekta: Joanna Krukowska
tłumaczenie tekstu na język angielski: Dorothy Porawski

wydawca:
fundacja Muzyka Zakorzeniona
www.muzykazakorzeniona.pl
www.facebook.com/muzyka.zakorzeniona

Publikacja współfinansowana ze środków pochodzących z budżetu Samorządu Województwa Łódzkiego oraz Powiatu Łowickiego.

patronat honorowy: Zarząd Powiatu Łowickiego

patronat: Łódzki Dom Kultury

Za pomoc w realizacji płyty dziękujemy Jackowi Wiśniewskiemu, dyrektorowi Łódzkiego Domu Kultury.




Back to Top